Publiczna Szkoła Podstawowa 
im. Jana Pawła II w  Lubszy

Klasa III i V

KONKURS EKOLOGICZNY„RECYKLING – DUGIE ŻYCIE ODPADÓW”

Organizatorem konkursu był Urząd Gminy w Lubszy. Konkurs zorganizowany został w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej na rzecz budowania świadomości ekologicznej w zakresie ochrony środowiska w gminie Lubsza. 
Celem konkursu było: 
- zgłębianie zasad właściwego postępowania z odpadami, zasad recyklingu 
- kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska naturalnego 
- zachęcanie do selektywnej zbiórki odpadów 
- pobudzanie aktywności artystycznej 
Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy stworzonej w 100 % z odpadów surowcowych takich jak: plastikowe butelki, kartony, puszki, rolki po papierze, korki plastikowe czy inne odpady przeznaczone do recyklingu. Uczniowie, którzy wzięli udział w konkursie zaprezentowali niezwykle twórcze  prace. Sami zobaczcie!

Oto laureaci tego wydarzenia:

Klasa V Dobrzyń
I miejsce – Lena Szostak
II miejsce – Ewa Międzybrodzka
III miejsce – Wiktor Łagodziński
Wyróżnienie – Izabella Lemieszko

Klasa III Dobrzyń
I miejsce – Amelia Iwańczuk
II miejsce – Jan Międzybrodzki 
II miejsce – Jakub Siwula
III miejsce – Zofia Tomczyk-Palacz

Podziękowania za udział dla:
- Leny Serwadczak kl. V
- Jakuba Serwadczaka kl. V
- Mai Kowalczyk kl. III
- Patrycji Mochniak kl. III
- Kingi Noworolskiej kl. III
- Antoniego Łagodzińskiego kl. III

MYŚL EKO, BĄDŹ EKO, DZIAŁAJ EKO, TWÓRZ EKO!

FOTORELACJA

Klasa III

PODSUMOWANIE MARCOWYCH WYDARZEŃ!

A działo się wiele…
Marzec był dla nas wyjątkowo aktywnym miesiącem. Między naukę wśród szkolnych ławek wpletliśmy wiele form aktywności. Jak to mówią „w marcu jak w garncu” i nie mamy tu na myśli pogody, raczej kalendarz wydarzeń tego miesiąca.
Zaczęliśmy od świętowania Dnia Kobiet, następnie przyrodniczy projekt badawczy „wzrastanie roślin”, kolejno odbyły się zajęcia warsztatowe „segregacja odpadów”. Następnie wyruszyliśmy rowerami w las  w poszukiwaniu wiosny , a wiosenno- świątecznym śniadaniem i poszukiwaniem pisanki wielkanocnej kończyliśmy ten jakże bardzo aktywny miesiąc, który dostarczył nam wiele wrażeń i przeżyć. Mamy nadzieję, że będziecie je podzielać czytając nasze relacje i oglądając zdjęcia z tych wydarzeń.

8 MARCA
DZIEŃ KOBIET

Czytaj dalej

19 MARCA 
 
PROJEKT BADAWCZY 

Czytaj dalej

20 MARCA SEGREGACJA ODPADÓW - WARSZTATY

Czytaj dalej

21 MARCA 
W POSZUKIWANIU WIOSNY

Czytaj dalej

27 MARCA WIOSENNO-ŚWIĄTECZNE ŚNIADANIE

Czytaj dalej

Klasa III

Robotyka

Robotyka  to obszerna dziedzina nauki zajmująca się robotami. Łączy w integralną całość zagadnienia z takich dziedzin, jak mechanika, automatyka, elektronika, matematyka, czy informatyka (i wielu innych). Robotyka „profesjonalna” na ogół zajmuje się zagadnieniami związanymi z przemysłem oraz badaniami np. nad sztuczną inteligencją. Robotyka amatorska to pole do popisu dla hobbystów, którzy swoje roboty budują w zaciszach swoich domów, uczelni i warsztatów.  

Czytaj dalej

Klasa III

DZIEJE CZŁOWIEKA I ŚWIATA W ŚREDNIOWIECZNYM ZAMKU

Poznawanie historii, śledzenie drogi rozwoju świata, losów własnego narodu, dokonań wielkich ludzi, jest nie tylko szalenie ciekawe, ale także pouczające. Z historii płynie bowiem nauka i mądrość, zbudowana doświadczeniem naszych poprzedników, a znane postacie historyczne mogą stanowić dla nas, współcześnie żyjących, wzór do naśladowania i inspirację. Przybliżmy zatem uczniom obyczaje rycerskie. Zapoznajmy ich z historią, zabytkami i legendami. Ideą naszych lekcji było uzmysłowienie uczniom jak wyglądało codzienne życie w zamku. Uczniowie dowiedzieli się jak żyli, jak się bawili, czym się trudnili oraz jakie mieli obyczaje jego mieszkańcy.  

Życie na średniowiecznym zamku 

Zamki stanowiły wygodne mieszkania dla właścicieli i ich rodzin. Ich posiadacze na ogół byli zamożni i sprawowali ważne urzędy w państwie. Chcieli, by okazałe budowle odzwierciedlały ich bogactwo i pozycję. W zamkach mieszkała też liczna służba. Z okazji różnych świąt i uroczystości wydawano uczty, na które zapraszano znajomych. Mieszkańcy zamku z niecierpliwością oczekiwali przybycia wędrownych śpiewaków. Śpiewane przez nich pieśni często odnosiły się do aktualnych wydarzeń. Dzięki nim nowiny docierały do najbardziej odległych zakątków kraju. Muzykowano też, umilając sobie czas i przygrywając do tańca. Stoły zazwyczaj ustawiano w podkowę, by wszyscy mogli widzieć się nawzajem i podziwiać występy artystów: akrobatów, śpiewaków, żonglerów.

Gdzie mieszkał rycerz? 

Rycerz mieszkał na zamku, czyli w wielkiej, drewnianej lub kamiennej budowli. W czasie zagrożenia zamki zamieniały się w trudne do zdobycia fortece. Wznoszono je w miejscach trudno dostępnych, na przykład na wzgórzach, w zakolach rzek, nad jeziorami, na wyspach. Ich zdobycie utrudniały specjalne umocnienia. Najpierw były to wały z ziemi, drewna i kamieni. Później zastąpiły je mury obronne. Dostęp do niektórych zamków utrudniały wypełnione wodą głębokie fosy i bramy z kratami. Do wnętrza zamku można było wejść zwodzonym mostem, który – w nocy i w razie zagrożenia – podnoszono i wciągano do zamku. W czasie ataku wroga ważną rolę odgrywały wysokie wieże. Można było się w nich schronić i z góry razić atakujących.

Zawisza Czarny 

Najsławniejszym polskim rycerzem jest Zawisza Czarny z Garbowa. Uczestniczył w wielu wyprawach wojennych i turniejach rycerskich. Uważano go za najbardziej walecznego rycerza Europy. Zawisza Czarny był ideałem rycerza, który nie tylko mężnie walczył, lecz także na którego zawsze można było liczyć. Jeśli o kimś się mówi, że można na nim polegać jak na Zawiszy, to znaczy, że jest to człowiek, który nigdy nie zawiedzie.

Klasa V i III

ZIMOWY SPACER UCZNIÓW SZKOŁY W DOBRZYNIU

Któż nie zna piosenki 
„Hu! hu! ha! Nasza zima zła! Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
mroźnym śniegiem w oczy prószy,
wichrem w polu gna!
Nasza zima zła! 
Zima ma swoje uroki – skrzypiący pod butami śnieg i mróz. Ale gdy jej mamy dość, gdy za bardzo daje w kość – to zróbmy jak bohaterowie w piosence! 
…A my jej się nie boimy,
dalej śnieżkiem w plecy zimy,
niech pamiątkę ma!
Nasza zima zła! 
Zima to doskonały czas na spacer. Zimowe przechadzki nie tylko mogą nas zahartować, ale również poprawić krążenie krwi w całym organizmie. Powietrze jest czyste, rześkie, a nasz organizm zmuszany do dodatkowego, zdrowego wysiłku. Dlaczego jeszcze warto spacerować zimą? Daje dzieciom siłę, odporność, rozwija muskulaturę, wyobraźnię, pozwala na ekspresję i nieskrępowane przestrzennie zabawy. A do tego pozwala czerpać radość z piękna otaczającej nas przyrody, pozwala zaobserwować rzadkie zjawiska przyrodnicze jak wodę w różnych stanach skupienia, oszronione drzewa i trawy czy zwisające piękne sople. Pozdrawiamy i zachęcamy do spacerowaniaJ