Publiczna Szkoła Podstawowa 
im. Jana Pawła II w  Lubszy 

z Filią w Dobrzyniu

Obchody dnia patrona szkoły filialnej szkoły podstawowej im. Marii Skłodowskiej Curie 
w Dobrzyniu we współpracy z Uniwersytetem Opolskim – wydziałem chemii i farmacji w Opolu

Chociaż jesteśmy niewielką szkołą, to wyróżnia nas zdecydowanie potencjał poznawczy. Być może inspiracją wszelkich naszych działań jest patronka naszej szkoły –  „Mania” Maria Skłodowska Curie, że tak jak ona chcemy eksplorować i doświadczać. To niezwykłe jak środowisko, zdarzenia, przeżycia, ludzie, wszystko to co i kogo spotkamy po drodze potrafi determinować i kształtować nas i naszą przyszłość. Pozwólcie, że przedstawimy Wam po krótce sylwetkę tej niezwykłej kobiety. Maria Salomea Skłodowska-Curie (ur. 7 listopada 1867 w Warszawie, zm. 4 lipca 1934 w Passy) – polsko-francuska uczona w dziedzinach fizyki doświadczalnej i chemii fizycznej, podwójna noblistka – laureatka Nagrody Nobla z fizyki (1903) i chemii (1911). Nagrodą Nobla została wyróżniona po raz pierwszy w 1903 – z fizyki, wraz z mężem Pierre’em Curie i z Henrim Becquerelem, za badania nad odkrytym przez Becquerela zjawiskiem promieniotwórczości. Po raz drugi została nagrodzona w 1911 – z chemii za odkrycie polonu i radu, wydzielenie czystego radu i badanie właściwości chemicznych pierwiastków promieniotwórczych. Należy do grona jedynie czterech osób, które otrzymały więcej niż jedną Nagrodę Nobla. Wśród nich jest jedną z dwóch, które otrzymały nagrody w różnych dyscyplinach, a także jedyną kobietą i jedynym uczonym uhonorowanym w dwóch różnych naukach przyrodniczych Jest pierwszą kobietą, która spoczęła w paryskim Panteonie w dowód uznania zasług naukowych. O Marii Skłodowskiej Curie często mówi się, że „jest pierwszą kobietą która…” to dlatego, że jest pionierką w wielu dziedzinach nauki i życia. Aby móc zrozumieć zainteresowania, pasję, pracę naukową Marii 18 listopada 2024 r. wybraliśmy się w tym celu na Uniwersytet Opolski na Wydział Chemii i Farmacji. Mieliśmy różne wyobrażenia o tym jak może być, ale to czego doświadczyliśmy przerosło nasze najśmielsze oczekiwania! Najpierw całą grupą (uczniowie klas1, 4 i 6) zaczęliśmy od krótkiej prezentacji mającej na celu przybliżenie zainteresowań i pracy naukowej Marii Skłodowskiej Curie. Następnie klasami udaliśmy się kolejno na cykl warsztatów prowadzonych przez dr tej uczelni i tu zaczyna się cała nasza fascynacja tym, czego doświadczyliśmy. Pierwsze warsztaty miały miejsce w laboratorium „ z dawnych czasów”, dzięki czemu mogliśmy sobie wyobrazić jak trudne było kiedyś badania laboratoryjne, wymagały dużo czasu i dokładności i wielokrotnie trzeba było je powtarzać, Probówki, menzurki, wagi… całe pomieszczenie było wypełnione skomplikowanym szklanym sprzętem. Mogliśmy wszystko obejrzeć, dotknąć sprawdzić jak to działa. Ale najbardziej wyczekiwanym czasem były oczywiście eksperymenty! Wprowadzeniem była tablica eksponująca układ okresowy pierwiastków jakże często nielubiany przez uczniów ☹, ale dr inż. Dawid Zych pokazał nam jak ciekawa może być nauka i płynąca z niej wiedza. Bo to czego nie widać wcale nie znaczy, że nie istnieje. Za pomocą kuli plazmowej mogliśmy w ciemności zaobserwować te gazy, które w świetle są niewidoczne, każdy z nich miał inną barwę. kolejne doświadczenia z ciekłym azotem wywołały furorę! Jak zamienić różę w kryształową? Wystarczy ją zatopić w ciekłym azocie i gotowe. Jak sprawdzić czy jest kryształowa? Rozbić ją podłogę a rozsypie się jak w drobinki. P. Dawidzie dziękujemy, że pędził Pan rano do Lidla po świeże róże na potrzeby eksperymentu😊. Doceniamy – dziękujemy! Mrożone jabłko w 2 sekundy, czemu nie, wbijać w deski gwoździe takim jabłkiem, czemu nie, efekt mega pary, czemu nie. W laboratorium wszystko jest możliwe! Było super. Dziękujemy! Kolejne warsztaty poprowadziła dla nas pani dr Anna Kusakiewicz – Dawid. Niezwykłe doświadczenia o tym czego nie widać w dziennym świetle, to czego nie widzimy a co jest i porusza się czyli ruchy Browna (ruchy cząsteczek w płynie) widoczne w świetle uv. Światłem uv świeciliśmy na płyny, które w dziennym świetle były przeźroczyste a pod wpływem promieni uv zmieniały barwę na różnokolorowe. Ślady cząsteczek widocznych w świetle uv mogliśmy znaleźć również na naszych rękach, ubraniach, również na banknotach. To była doskonała lekcja o tym, że to czego nie widać, nie znaczy że nie istnieje! 😊Dziękujemy 😊 Ostatnia część naszych warsztatów była jak najbardziej survivalowa. Cóż to byłoby za laboratorium i eksperymenty bez wybuchów! Jednym słowem mała pirotechnika w praktyce 😊. Zajęcia te prowadził dla nas dr Grzegorz Spaleniak. Burza w probówce, chemiczna zapałka, świetliki, fajerwerki, wybuchy i wiele innych wybuchowych atrakcji z wykorzystaniem materiałów, które po wzbudzeniu, samodzielnie lub w połączeniu z innymi, poprzez proces reakcji spalania, wywołują efekty optyczne, cieplne, akustyczne, zapalające lub dymne.  Jednym słowem było wystrzałowo! Dziękujemy😊 Uczniowie Filialnej Szkoły Podstawowej m. Marii Skłodowskiej Curie w Dobrzyniu wraz z wychowawcami serdecznie dziękują za przygotowanie i poprowadzenie cyklu zajęć (teoretycznych i warsztatowych) na wydziale Chemii i Farmacji Uniwersytetu opolskiego.  

Szczególne podziękowania składamy dla:
Dr Anny Kusakiewicz-Dawid 
Dziekana Wydziału Chemii i Farmacji Uniwersytetu Opolskiego
 

Dr inż. Dawida Zych 
Zastępcy dziekana Wydziału Chemii i Farmacji Uniwersytetu Opolskiego

Dr Grzegorza Spaleniak 
Asystenta na Wydziale Chemii i Farmacji Uniwersytetu Opolskiego